Koleją z Piwnicznej do Szczawnicy |
Norden
|
Z Piwnicznej do Szczawnicy jeździć trzeba naokoło, przez Stary Sącz (ok. 70 km). Być może wkrótce obie te turystyczne miejscowości połączy niespełna 25-kilometrowa górska kolej.
Samorządowcy obu uzdrowisk podpisali umowę z Politechniką Krakowską o rozpoczęciu projektowania ekologicznej kolei górskiej Piwniczna - Obidza - Szczawnica. Przedsięwzięcie wspiera Unia Europejska, a współfinansować je chcą Niemcy oraz Francuzi. Przed laty powstał projekt budowy drogi karpackiej, która na odcinku pomiędzy Piwniczną a Szczawnicą miała przebijać się przez góry Beskidu Sądeckiego. Niezrealizowanie planów smuci zmotoryzowanych turystów, raduje miłośników przyrody i przeszkadza rozwojowi turystyki w obu nader atrakcyjnych rejonach. O budowie drogi już nikt nie myśli. Samorządowcy Piwnicznej i Szczawnicy wymyślili natomiast połączenie obu miast kolejką w stylu alpejskim. Projektem zainteresowane są też Komitet Badań Naukowych, Europejski Projekt Eureka, konsorcjum Trans Tech z Niemiec i zachowująca anonimowość firma francuska. Według wstępnych założeń inwestycja wymaga nakładów sięgających przynajmniej 400 mln zł. W proces szczegółowego wytyczania trasy zaangażowani będą przedstawiciele organizacji ekologicznych. Ze względu na konieczność ochrony środowiska i niezakłócania harmonii górskiego krajobrazu stawianiem słupów oraz budową trakcji elektrycznej, zdecydowano, że pociągi napędzane będą przez silniki spalinowe zasilane płynnym gazem. Prorektor Politechniki Krakowskiej prof. Józef Gawlik nie ma wątpliwości, że pierwsza faza projektowania, związana z wytyczeniem szczegółowego przebiegu całej trasy i wyborem rozwiązań technicznych będzie gotowa już za rok. Pierwszy pociąg mógłby wyruszyć na szlak jednak dopiero za 3 lub 4 lata. W obecności członka Zarządu Województwa Małopolskiego Marcina Pawlaka, starosty nowosądeckiego Jana Golonki i posła na Sejm RP Mariana Cyconia, umowę z Politechniką Krakowską podpisali burmistrz Piwnicznej Marian Czop i wiceburmistrz Szczawnicy Józef Mrugała. Trasa kolejki: Stacja początkowa w Piwnicznej ma znajdować się nieopodal obecnego przystanku kolejowego Zdrój, a więc blisko Rynku i dzielnicy zdrojowej. Stamtąd ma prowadzić do miejsca, gdzie potok Czercz wpada do Popradu. Tam skręci w stronę Kosarzyk i wspinać się będzie poprzez Suchą Dolinę, aż na Obidzę czyli 950 m. npm. Stamtąd zaś ostro w dół przez Runek Wielki, Czarną Wodę i Szlachtową do dolnej stacji kolejki linowej na Palenicę w Szczawnicy. Kolejka ma pokonywać około 25-kilometrową trasę, ale z niezwykle ostrymi podjazdami (do 30 stopni). Dlatego zdecydowano, by była to kolej zębata, pierwsza tego typu w Polsce. Szerokość torów - 1 m. Stanisław ŚMIERCIAK - POLSKA Gazeta Krakowska |
||||||||||||||
|
kuba
|
Mam mieszane uczucia do takich projektów... Przypomniał mi się dawny projekt trasy drogowej - widokowej przez Turbacz do zakopanego ( o zgrozo ) Tamte tereny chyba nie zasługują na taką dewastację... przyzwyczaiłem się do nich takie jakie są, a te 25 km to piechąta można sobie spokojnie przejśc
|
||||||||||||||
|
Yeod
|
no to miałem cichy i spokojny beskid sądecki...
Ze szczawnicy do kosarzysk zimą w pełnym rynsztunku po nieprzetartym śniegu ponad kolano z namiotem na plecach idąc przed Durbaszkę, Wierchliczkę i Prz. Rozdziela szedłem 12h. A jak będzie kolej, to się zrobi atrakcja dla emerytów i rencistów. |
||||||||||||||
|
Norden
|
Każdy z nas będzie kiedys emerytem jeżeli oczywiscie dożyje.. Ja też mam mieszane odczucia odnosnie tego projektu. Nie za bardzo mi sie podoba, ale jesli mieliby budować drogę to z dwojga zlego wolę już kolej. |
||||||||||||||||
|
Koleją z Piwnicznej do Szczawnicy |
|
||
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2004 phpBB Group
phpBB Style created by phpBBStyles.com and distributed by Styles Database.
Powered by phpBB © 2001-2004 phpBB Group
phpBB Style created by phpBBStyles.com and distributed by Styles Database.